vrijdag, oktober 31, 2008

Kampen

Wat een prachtige route om te rijden van Zwolle naar Kampen...

Normaal dan, want dat heb ik inderdaad een paar maanden nu bijna wekelijks gedaan, maar afgelopen week ging ik er voor het eerst in twee weken weer naartoe en terug en was er meer werk aan de weg dan ik had verwacht...
Ik ging met de Versatile, vanwege mogelijke gladheid en regen, en heb wel sneller gereden dan ik had verwacht: 20 km/uur meestal op de teller en vanaf de brug in Kampen 45 km/uur nota bene, dat durf ik met de Hurricane niet.
Maar ik ben wel afhankelijker van waar ik langs pas en zo en dus vond ik het niet zo grappig dat ik zonder vooraf het te weten waar ze aan het werk zijn, zomaar ineens naar de overkant gestuurd werd en dat twee keer. De eerste keer wist ik al door de afgelopen weken ervaring daar, maar die verderop was me nog niet bekend. Dus ik ging in 's Heerenbroek weer terug naar de andere kant voorbij de stoplichten en kwam er een eind later achter dat ik nog een keer de drukke weg over mocht... Vond ik niet een leuk grapje...

Maar goed ik dacht dus teruggaande ook wel een bord te zien te krijgen na de brug in Kampen om deze reden, maar dat bord stond dus een heel stuk verder dan ik had verwacht en vlak ervoor leek het zelfs of het naar de andere kant van de weg gaan niet nodig zou zijn. Dus ik fietste voorbij een jongen en vroeg hem even voor alle zekerheid of het verderop duidelijk was of we over moesten en of het misschien slimmer voor me was nu al te gaan, maar hij gaf aan dat het verderop ook nog kon, dus dat heb ik ook gedaan.
Hij zei wel: "ja met zo'n fiets pas je niet zomaar overal langs" en daar gaf ik hem dus ook helemaal gelijk in!

Dit keer was ik dus iets meer bedacht op aan die andere kant meteen maar blijven en dat heb ik dus de hele tijd gedaan.
Het voel me aan die kant mee. Het is niet mijn favoriete kant, maar het is wel dubbele richting fietspad en dus past het met de Versatile wel (net).
Op een smaller stuk waren twee meiden zo lief om even achter elkaar te rijden, maar dat was niet eens persé nodig bleek later, toen een groep fietsende jongeren wel gewoon naast elkaar bleef fietsen en ik er gewoon naast paste.

Bovenop de brug maakte ik nog wat 'leuks' mee:
Een grote groep jongeren die van een middelbare school kwamen die net uit was, wachtte bovenop de brug op elkaar (ze kwamen van de kade omhoog lopen met fiets aan de hand) en twee meiden gingen alvast langzaam fietsen.
Éen van de meiden lette niet zo op en slingerde nogal van de ene kant van de weg naar de andere vanwege het langzaam rijden, maar ik wilde er dus langs en het andere meisje had dat door en waarschuwde haar vriendin dat er wat aan kwam. Het andere meisje deed dit dus na lang gewaarschuwd te zijn en ik reed dus met een verontwaardigde blik (quasi hoor, meer opvoedkundig zeg maar ;-) ) toen ik langs haar fietste en zei: "Dat bedoelde zij dus" met een knikje naar haar vriendin. Ze zei netjes "sorry", maar toen bedankte ik haar vriendin al voor het waarschuwen :-)

Het ritje naar Zwolle verliep verder gelukkig voorspoedig en ik was dan ook uiteindelijk blij dat ik niet (zoals ik me eerder had voorgenomen) met de auto was gegaan.
Niet dat ik heengaande niet heb liggen schelden hoor ;-)

Onderweg heb ik meerdere opmerkingen naar mijn hoofd gekregen, maar ik heb het idee dat mensen positiever reageren op mijn fiets nu hij roze is dan toen hij blauw was en ook dat hij nu meer opvalt in het verkeer.

Vandaag ben ik ook weer met de Versatile naar mijn werk gegaan en ook dit keer geen problemen met overig verkeer dat me niet leek te zien. Heerlijk!

Op school aangekomen was ik makkelijk: ik vroeg leerlingen die me aan zagen komen of zij het gat voor mijn slot konden zien en ben net zolang door gegaan met goed zetten tot ze hem wel zagen ;-)
Ze snapten eerst niet wat ik bedoelde, totdat het gat zichtbaar was.

Ik ben wel nog steeds meer een Hurricane-rijder dan een Versatile-rijder denk ik, maar met weer als dit waarbij er ook nog veel bladeren op de weg liggen, kies ik toch voor de Versatile.

Wat ik wel nog altijd jammer vind, is dat de spiegels voor mij niet op de goede plek zitten. Ik kan ze niet goed naar beneden zetten, net niet ver genoeg om het lekker te zien rechts, en links zelfs nog erger en zie ik niets van het verkeer tenzij ik rechtop ga zitten (uit mijn stoeltje dus).
Het zou mooi zijn als dat beter in te stellen is. Misschien door een hoger model spiegel te maken of door een grotere diameter van deze vorm te nemen.

Mijn bidonhouder doet onderweg ook uitstekend dienst voor mijn halve-liter-flesje met ranja.

Mijn kilometerteller zie ik ook niet goed in mijn fiets en die wil ik dus nog een keer verplaatst hebben (lees: manlief lief aankijken ;-) ).
Met zonnebril op is het helemaal geen doen om hem te zien, dus gisteren heb ik het zeiltje weggeritst onderweg en naar voren gehangen met het klittenband in mijn kap. Toen kon ik het bij goede stand van de zon net zien op sommige plekken, maar het houdt nog niet over.